Normandie

SMAD-resa till Normandie 2015

Söndag 12/4

8 glada och förväntansfulla SMAD-are träffades på Arlanda för avresa mot Paris. Nu skulle äntligen det STORA äventyret börjat - upptäcka Normandies hemligheter kring hur god CALVADOS tillverkas.Calvados - världens finaste äppelsprit.

Calvados är förvisso en välkänd sprittyp men är liten till volym sett.Det produceras inte mer än ca 10 miljoner flaskor/år - en försumbar sprittyp i jämförelse med cognac o whisky - knappt ens en parantes!

Äppelodlingarna i Normandie täcker ca 70 000 hektar men bara ca 19 000 hektar av det ger frukt till Calvados,resten går till cider o matlagning.

Tre distrikt/appellationer finna i Normandie och varje appellation har sina egna gränser och regler - Calvados,Pays d´Auge och Domfrontais.

Pay d´ Auge anses som det främsta av de tre distrikten - i området finns ett tiotal stora Calvadosproducenter och ett stort antal små.

Resan hade under en längre tid noggrant planerats av SMADs ikon Bernt Sjödin och ett enormt arbete med kontakter med många tillverkare och hotell hade nu resulterat att resan för 8 deltagare kunde ta sin början.

Från Paris styrde Bernt Sjödin vår minibuss de ca 20 milen mot Cambremer där vi skulle bo de två första nätterna på hotell La Vignerie - Madame Huet. Ett underbart försommarväder väntade på oss - ca 23 plusgrader med ljuvlig grönska och blommande frukträd.Hotellet/lokalen hade en gång i tiden används som presshus av frukt men nu byggt upp till charmigt boende....rummen fördelades och vi styrde sedan bilen mot ett trevlig krog för middag.Vad vi inte visste var att en söndag kväll är att betrakta som heldöd - trots att Bernt bokat bord var krogen stängd. Efter div rådslag och några mil körning hittade vi äntligen en trevlig krog.Glada och nöjda återvände vi hem för behövlig sömn..det skulle bli en tuff vecka.

Måndag 13/4

Madame Huet serverade en mycket god frukost i sitt bostadshus - nu var vi redo för dagens provningar.

Besök 1 Calvados Boulard - en storproducent med 8 pannor.Ingen tillverkning var igång så vi styrde snabbt mot en spännande provning.Boulard tillverkar förenklat 3 produkter

Cider - baserat på äpplen

Pommeau - äppelmust + ung Calvados som lagras på ekfat ca 18 mån med alkoholhalt 17 %

Calvados - lagrat på ekfat 3 - 8 år samt även längre lagringstid.Alkoholhalt ca 40 %

Bra och intressant provning som presenterades av en mycket ung o trevlig tjej - nu visste vi hur det ser ut hos en STOR-producent.

Vi gjorde våra första inköp..kanske lite förhastat om vi vetat vad som väntade under resten av veckan!!

Besök 2 Domaine Dupont - en liten tillverkare med gamla anor. Ägaren visade oss sitt stora innehav av äppelträd samt lotsade oss igenom sitt mycket imponerande lagerhus.En härlig provning av mycket god Calvados...vi fick prova spännande årgångar och våra inköp fortsatte - dessa godsaker finns inte att köpa i Sverige.

Trötta, upprymda och glada gjorde vi på hemresan inköp inför kvällens middag som vi fixade i egen regi.Vi köpte öl,cider & vin,ost & charkuterier såsom skinka och div olika korvar.Någon tyckte att en av korvarna såg ut som en död mans ädlaste del !!! Kvällen bjöd på ett superväder - vi dukade utomhus och vår grillmästare = Borgmästare Bohman såg till att korvarna fick sig en omgång på det heta glöden.Vilken underbar måltid vi avnjöt i den sköna solnedgången...sedan lite fria aktivteter - några tog en långpromenad - andra tände den öppna spisen och avnjöt en kall öl.Därefter kröp vi till sängs för att vara laddade för nästa dags provningar.

Tisdag 14/4 - åter en härlig frukost hos Madame Huet..mätta och belåtna framförde Jan Boman vårt tack och överlämnade en liten gåva.Nu var vi redo för en ny spännande dag

Besök 3 Christian Drovin - En enorm provning väntade med självaste Äppelkungen som värd.Provningen var beräknad till ca 1,5 timmar - vi blev kvar i 3 timmar.

Christian Drovinmed sin röda halsduk var på ett strålande humör och visade hela sin anläggning - bla den välkända utomhuspannan på hjul.Hela verksamheten är att betrakta som en industriell producent - en mycket stor kontrast till vår besök dagen innan hos Domaine Dupont.Årsproduktion hos Christian ca 150 000 flaskor.För 50 år sedan fanns det 4500 destillatörer av Calvados,idag finns det bara omkring 300.

Vi fick prova massor av godsaker och vi blev alla glada och uppspelta - besöket avslutades med div inköp !!! Nu var vi redo för nästa besök.

Besök 4 Michele Giard - en liten med väldigt duktig tillverkare.En trevlig tjej lät oss prova några riktig goda Calvados.

Nu var det daxs för hotellbyte - vi åkte ca 10 mil till ett trevligt SPA-hotell i Bagnoles de l´Órne.Efter inchekning gick vi centrum och avnjöt en mycket god middag.

Onsdag 15/4

Besök 5 Calvados Didier Lemorton  - Ägaren och han fru bjöd på en mycket spännande visning inkl härlig provning.Vi fick också kolla alla glada kor som bla ser till att gräset under äppelträden + nedfallande frukt försvinner samt att träden gödlas. Tyvärr kunde ägaren ingen engelska men besöket blev ändock mycket uppskattat och lyckat.Alla nöjda o belåtna - besöket avslutades med div inköp.

Besök 6 Comte Lous de Lauriston - fungerar som ett kooperativ och en mycket spännande historia sedan lång tid tillbaka - här i regionen tillverkades i all hast calvadosbrännvin under stormiga vinternätter då ingen hade lust att våga sig ut för att kontrollera om det var olaglig hembränning eller fullt laglig destillation. Vi fick ett mycket trevligt bemötande i butik/lagerdel och fick prova mycket fina årgångar av Calvados tillverkat på råvaran päron + äpplen..Besöket avslutades som vanligt med div inköp.

Nu fick vår resa en allvarligare inriktning och en historisk påminnelse - vi besökte invasionskusten och den Amerikanska krigskyrkogården. En besök som starkt påverkade oss alla när vi såg de ca 10 000 vita korsen över de stupade från invasionen för 71 år sedan.Undrar hur världen hade sett ut idag om inte dessa personer offrat sina liv för fred och demokrati.

Nu var det daxs att köra till sista etappen av vår trevliga resa - de två sista nätterna bodde vi i vackra Honfleur med den enorma bron.En mycket trevlig stad med massor av krogar längs kajen.Det underbara vädret bestod med dagstemp på 24-25 grader.Kvällen avslutades med en härlig middag-kvällen blev lång och det blev kyligt på småtimmarna.

Torsdag 16/4 - denna dag skulle visa sig bli resans höjdpunkt!

Besök 7 Adrien Camut - en mästerlig tillverkare som bjöd på en gästfrihet vi aldrig kunnat drömma om - resans höjdpunkt.Gården låg mycket ensligt till i en underbar miljö.Efter mycket om och till hittade vi den lilla skylten som visade att vi var framme.Skälet till den dåliga skyltningen var att nuvarande ägare ville undvika besök av turister - det störde hans arbete.Vi möttes av en ståtlig bonde i storstövlar och en svart hatt på lut...alla tänkte samma sak - han var en kopia av sagofiguren "Pettson". Ett varmt mottagande sedan var showen igång..Gården hade byggts av nuvarande ägarens farfar som var personen som utvecklade Calvan = sprit som kontinuerligt fylldes på i ett fat utan längre lagring.Farfarn var en klurig gubbe som började lagra sin egentillverkade sprit på ekfat med lång lagringstid = Calvados blev slutprodukten Nuvarande ägarens far förde arvet vidare - idag är det 46 åriga sonen som fortsätter att vidareutveckla världens kanske bästa och godaste Calvados.Vi fick en rejäl rundvandring och hamnade så småningom i lagerhuset.Här var det bara att peka på önskat fat och fram med glaset för provsmakning..vi fick njuta av underbara droppar..med bättre skulle det bli!Årsproduktion ca12 000 flaskor Calvados.Vedeldad panna som under destilleringsperioden övervakas dygnet om i skift mellan ägaren och hans bror.På gården fanns de lösa höns och några hästar.Korna som fixkade rent under äppelträden skickades efter 3 år till slakt - ägaren ville inte själv äta upp sina vänner.Nu var ägaren rejält i berättartagen och bjöd in oss i bostadshuset där det skulle bjudas på mästerlig Calvados - 70 årig Prestige Camut och Rarete´ - gudomlig dryck !!

Nu fick vi en spännande berättelse från kriget då tyska officerare ockuperade hans föräldras hus - officerarna uppträde mycket sjyst och beordrade hans mamma att bränna dokument i den stora öppna spisen vid reträtten när de allierade styrkorna vann kriget.

Tiden gick så fort och avslutningen närmade sig - normalt sker ingen direktförsäljning till besökare men vår gästfria värd gjorde ett unikt undantag - vi erbjöds möjlighet till fördelaktiga inköp.Besöket avslutades med tacktal av Borgmästare Bohman och överlämning av en liten gåva till "Pettson".Vi lämnade gården med enormt positiva intryck och minnen för resten av våra liv. Önskedröm - tänk att kunna göra en framtida SMAD-provning i Borlänge med "Pettson" som provningsledare.

Besök 8 Chateau du Breuil - vårt sista besök på denna enorma resa.Slottet byggdes på 1500-1600-talet med korsvirke och rosa takpannor - är ett vackert exempel på arkitekturen i Pays d´Auge.En imponerande stor tillverkare med en enorm gästfrihet.Efter rundvandring och besök i lagerhuset i den gamla slottsdelen avslutades med en härlig provning.Vi fick alla en liten gåva som minne av vårt besök.

Nu var det hemfärd mot Honfleur och kvällen avslutades med god middag på en mycket trevlig kvarterskrog som hade ett underbart kök.

Nu var det bara att packa för kommande hemresa - alla hade samma problem = hur skulle vi klara vikten på våra väskor med tanke på våra inköp ?? Vi vägde fram och tillbaka och flyttade div prylar till handbagaget...hur märkligt den än kan vara så klarade vi alla vikten och slapp därmed betala för övervikt.

Fredag 17/8 - avresa mot Paris.

På vägen mot Paris gjorde vi ett mycket uppskattat stopp på Annicas mycket goda förslag - vi besökte Claude Monets hem och gick runt i den enorma blomsterparken..vilken fröjd för ögat med alla blommor och träd i full blom!!

Under hela veckan hade vi ett enormt vackert försommarväder - på väg mot Paris kom några regndroppar.Vi körde denna em i rätt riktning  mot Orly flygplatsen - vi beskådade enorma bilköer av bilar som var på väg i motsatt rikting dvs folk som lämnade Paris efter veckans arbete och stundande ledighet.

Jag skriver dessa rader enbart för att avlasta mitt eget minne - det jag och mina SMAD-kompisar fått uppleva under denna innehållsrika vecka kommer det att ta lång tid att smälta.Tur att foton finns som dokumentation.

En sak är kristallklar - resans innehåll kan aldrig genomföras och upplevas av enskild privat besökare - nu fick vi som SMAD-are besöka tillverkare som normalt inte tar emot besök.Värdskapet var enormt och exklusivt för vår grupp.

Alla besöken har präglats av en enorm gästfrihet och en sak har imponerat på våra värdar och kanske gett en extra fördel - vi hade Borlänges Borgmästare med i gruppen !!!

En stor eloge till vår reseledare Bernt Sjödin som också under hela veckan fungerade som utmärkt chaufför när han elegant rattade vår Mercedesbuss.

Detta var mitt första besök i vackra Frankrike men inte det sista!

Adieu et merci Normandie!

Bernt Jansson 2015-04-21

Vi som var med på resan: