SMAD speyside 2013

NYHETER

2021-02-25

Nu är inbjudan ute till GlenAllachie Single Casks provningen!

2021-02-20

Nu är inbjudan ute till Superspecial 2021!

2021-02-17 kl 09:00

Snart är det dags för årsmöte och efterföljande provning. Till provningen finns det endast 3 platser kvar

Läs mer och köp biljett här!

2021-02-17

Adelphi/Ardnamurchan är nu slutsåld!

Nu finns det endast 6 platser kvar till Ardbegprovningen i September!

2021-01-30

Inbjudan till Adelphi / Ardnamurchan med Alex Bruce och Jenny Karlsson är nu ute!
Läs mer och köp biljett här!

2021-01-24

Imorgon kl 10:00 släpps biljetterna till 2021 års exklusivprovning: Ardbeg

2021-01-21

Glenfarclasprovningen är nu slutsåld!

2021-01-20

Inbjudan till Glenfarclas med Callum Fraser är nu ute!

2021-01-02 kl. 15:39

Exklusivprovningen Talisker är nu slutsåld

2021-01-02 kl. 13:10

Inbjudan till Talisker Exklusivprovningen är nu ute.

2020-12-20

Inbjudan till Old Train Line från JWWW är nu ute!

2020-11-26

Provningen Johnnie Walker 200 år är nu slusåld!

2020-11-18

Inbjudan till Johnnie Walker 200 år med Mikael Lundén är nu ute!

© The Single Malt Academy of Dalecarlia - 2021

SMADs resa till Speyside 2013

Söndag 25/8

Vi flög på söndagen till Edinburgh där en buss mötte oss för vidare transport upp till Elgin, Speyside. Vi bodde hela veckan på samma B&B, Ardgye House. Detta var, tycker jag, oerhört trevligt. Vi hade således gemensam frukost med alla samlade samt att vi hade ett stort rum där vi kunde samlas på kvällarna.

En av resenärerna, Kari Urholm, kom med den formidabla idén att vi skulle dela upp oss i mindre grupper under veckan, och varje kväll fick en ny grupp bjuda resten av resenärerna på en överraskningsdram.

Måndag 26/8

Vi började vår vecka i Speyside med att besöka två av drakarna i regionen, nämligen Glenfiddich och Balvenie. Här delade vi upp oss i två grupper om 8 personer.

Efter två riktigt bra turer så fick man buteljera sin egen 20cl flaska av single cask Glenfiddich/Balvenie.

Efter dagens destilleribesök gick vi in till Dufftown för middag. Jag hade bokat med Mark Watt från Cadenhead att vi skulle komma förbi hans "andra hem" nämligen The Royal Oak i Dufftown för en provning. Han höll en avslappnad provning av fatprov från Cadenhead med en tv i bakgrunden som visade engelsk ligafotboll.

Bussen hämtade upp oss och skjutsade hem oss för kvällens summeringsdram.

Tisdag 27/8

Pigga och krya så började tisdagen med ett besök av Aberlour Destilleri, strax söder om Craigellachie. Bra tur med avslutande bra provning där man fick tillfälle att buteljera sin egen flaska.

Middag intogs på den passande restaurangen The Mash Tun i Aberlour.

Efter middagen åkte vi buss till byn Keith för att besöka destilleriet Knockdhu a.k.a AnCnoc. Detta, anser jag, var en av resans höjdpunkter. Gordon Bruce mötte oss på gårdsplanen och tog oss med på en visning av "hans" destilleri. Vi var överallt i lokalen, både inne och ute och uppe och nere. Vi slutade turen med en högst oorganiserad provning där glas och flaskor ställdes fram på ett bord och vi fick prova hur mycket vi ville.

Åter på vårt B&B så samlades vi för kvällsdramen, fast denna kväll, i ärlighetens namn så hade den nog inte behövts...

Onsdag 28/8

Detta var resans lugnaste dag, och efter tisdagen så behövdes denna verkligen. Efter frukost åkte vi buss till Macallan. Vi delade upp oss i två grupper igen. Den ena gruppen tog en morgonpromenad från Macallan ner till byn Craigellachie och den andra gruppen tog en morgonvisning av Macallan.

Dagen avslutades på Highlander Inn med god mat och god dryck. Bussfärd tillbaka till B&B och nattfösaren.

Torsdag 29/8

Vi ägnade hela torsdagen hos Gordon & Macphail. Den började med en morgonvisning av deras eminenta lager samt buteljeringslinje i Elgin. Vidare så hade vi en provning på deras butik i Elgin. Efter en snabb lunch så besökte vi slutligen deras destilleri Benromach i Forres, här fick vi en guidad tur av destillerichefen Keith Cruickshank.

Efter en middag i Forres väntade en privat provning på vårt B&B där Ian Allen från Glen Moray hade dukat upp allt från New Make till 30 årig Glen Moray.

Och för att summera denna dag så samlades vi återigen för en kvällsdram.

Fredag 30/8

Förmiddagen spenderas på BenRiach med en bra tur som slutade i lagerhuset där vi gick och pekade vilket fat vi ville öppna och prova. Efter lunch gick bussfärden till Glenfarclas där vi gick en guidad tur samt hade en provning i deras fantastiska provningsrum. Inredningen är från en gammal atlantångare.

På kvällen hämtade bussen upp oss för avfärd mot Glen Moray. Egentligen var destilleriet stängt denna tid på kvällen men Ian Allen gav oss ändå en guidning av lokalerna. Vi avslutade även detta besök i lagerhusen med att prova fat.

Lördag 31/8

Lördagen spenderades i buss tillbaka till Edinburgh. Och det var nog en samling trötta, men nöjda SMAD:are som anlände hotellet på lördagseftermiddagen. Vi besökte Edinburgh och åt en gemensam middag.

Söndag 1/9

Flyg hem med blytunga väskor!

Under resan besökte vi följande destillerier: Aberlour, Balvenie, Benriach, Benromach, Glen Moray, Glenfarclas, Glenfiddich, Knockdhu, Macallan samt Roseisle & Cragallachie (iallafall exteriören).